Deze gadgets waren een flop (en dit zijn goede alternatieven)

Op deze site belichten we doorgaans allerlei leuke gadgets die voor heel wat mensen het leven makkelijker of leuker maken. Denk bijvoorbeeld aan een smartwatch, een Razer Phone, of de herbruikbare LARQ-fles die zichzelf en het water erin reinigt.

Voor alle hobby’s, interesses en persoonlijkheden is er wel een geschikt gadget te vinden, en in de technologische 21ste eeuw zal dit aanbod natuurlijk alleen maar toenemen. Maar … voor elk geslaagd gadget zijn er even goed drie op te sommen die een echte flop werden.

Ofwel werkten ze gewoon niet goed, of had niemand er interesse in, was het te duur of waren ze overbodig. In dit artikel belichten we een aantal flops, momenten waar de technologische vooruitgang vaak met schaamte op kan terugkijken.

Automatische kaartschudders

Laten we beginnen met een algemeen gadget dat voor geen meter verkoopt: een automatische kaartschudder. Dit gadget doet precies wat de naam doet vermoeden: het schudt kaarten. 

Het grootste probleem van dit gadget: je kan het alleen gebruiken bij een real-life potje kaarten… maar dan kan je de kaarten even goed zelf schudden, toch? Bovendien hebben casino’s professionele dealers die minstens even goed als dit gadget de kaarten kunnen schudden.

Hier komt nog bij dat automatische kaartschudders vooral werden gepromoot op het moment dat de online casino markt ook furore begon te maken, en daar worden de kaarten uiteraard geschud via software.

Alternatief: Gewoon manueel je kaarten schudden!

Nintendo Power Glove

Nintendo is een van de grootste en populairste producenten van videogames ter wereld, met uitgebreide franchises zoals Super Mario, The Legend of Zelda en Pokémon in hun portfolio. 

Het bedrijf bracht al tal van succesvolle gadgets op de markt. Denk aan de Gameboy, de NES, de Wii, en de Nintendo DS. Dit bedrijf weet dus hoe ze goede gadgets moeten maken… maar dat was niet altijd het geval.

In 1989 kwam het Japanse bedrijf op de proppen met de “Power Glove”, een revolutionaire manier om NES-videogames te spelen. Het is een dikke en stevige handschoen waarin er een NES-controller zit verwerkt. Het idee was om de games te kunnen spelen door het maken van allerlei gebaren.

Behalve het feit dat de Power Glove onhandig was en verfijnde gameplay dus niet mogelijk was, had Nintendo ook vrij snel in de gaten dat dit maar niets zou worden. Daarom was hun marketingcampagne dus ook ondermaats. 

Uiteindelijk werden er slechts een beperkt aantal toepassingen voor de Power Glove ontwikkeld.

Alternatief: De normale NES-controller, of de meer moderne Wii-controller. 

Nintendo Virtual Boy

Om even verder te gaan op Nintendo: je kan geen artikel maken over geflopte gadgets zonder de Virtual Boy te vermelden. De Virtual Boy is het minst verkochte Nintendoproduct aller tijden. 

Het werd ontwikkeld in 1995, maar werd veel te snel op de markt gebracht en was in feite geen afgewerkt product, want het bedrijf wou zich eerder richten op de veel succesvollere Nintendo 64.

Zoals de naam doet vermoeden werkt de Virtual Boy met virtual reality. Deze technologie is zeer interessant en heeft vandaag de dag al heel wat goede toepassingen, zoals in videogames, telewerken, retail, defensie, enzovoort. 

Maar in 1995 was deze technologie echt nog heel niche en nog bijlange niet genoeg ontwikkeld om hoogwaardige videogames mee te spelen. Er werden dan ook maar 22 games voor het gadget ontwikkeld. Ondanks de vele kortingen die Nintendo op het product gaf, was het echt geen succes.

Alternatief: Probeer een van de vele moderne VR-brillen die er momenteel op de markt zijn.

Toshiba Libretto W100 

Toshiba is een Japans bedrijf en verkoopt voornamelijk elektronica. Het bedrijf is al bijna 150 jaar actief, met heel wat succesverhalen, maar ook enkele stinkers. 

Laten we om te beginnen even de Toshiba Libretto W100 bekijken. De Libretto-productlijn bestaat uit allerlei kleine computers, genaamd notebooks. Het doel hiervan is de kracht van een volledige computer in een zeer compact apparaat aan te bieden.

De Libretto W100 was een notebook met een op het eerste gezicht zeer innovatieve uitstraling, met een dual-touch-screen. Een leuk idee, maar de uitwerking schoot helaas nogal tekort. 

De accuduur was verwaarloosbaar, waardoor gebruikers dit gadget voortdurend moesten opladen. De prestaties van het gadget waren ook zeer zwak. Hier komt nog bij kijken dat je om deze flop te bezitten maar liefst €1199 mocht neertellen.

Alternatief: Asus Zenbook, Huawei Matebook D

Toshiba Folio 100

Rond 2010 kwam Toshiba op de proppen met hun antwoord op het succes van de iPad: de Toshiba Folio 100. Ze hadden duidelijk geleerd van de Libretto W100, en de Folio 100 was dan ook meteen een van de goedkopere tablets op de markt, maar dat mocht niet baten. 

Het bleek immers dat de Folio 100 met heel wat technische gebreken te kampen had, zoals het ontbreken van Flash-ondersteuning. Het apparaat was ook vrij traag en vertoonde tal van andere bugs. 

Op het vlak van hardware kwamen er ook klachten, bijvoorbeeld over de kwaliteit van het display, de algemene bouw van de gadget en de fragiele plastic behuizing.

Alternatief: iPad, of een van de vele kwalitatieve tablets die er vandaag de dag beschikbaar zijn

Microsoft Zune

Om deze lijst af te sluiten, kijken we even hoe het zit bij Microsoft. Dit is een van de meest succesvolle bedrijven ter wereld (één van de Big Five in de Verenigde Staten) en domineert de desktop-markt. Andere gadgets zoals de Xbox zijn ook extreem succesvol.

Hoewel dit bedrijf decennialang aan de top stond van de technologische markt, kregen ze in de vroege jaren van de 21ste eeuw zware competitie van Apple. En toen dat bedrijf in 2001 met de iPod op de markt kwam, wou Microsoft uiteraard een antwoord bieden.

In 2006 lanceerden ze de “Zune”, een muziekspeler. De Zune was bijlange geen slecht apparaat, maar deze flop is meer een gevalletje van “too little too late”.

Op het moment dat de Zune uitkwam had Apple al 5 jaar lang de wereldwijde multimediaspeler- en muziekdownloadmarkt onder controle, met meer dan 100 miljoen verkochte iPods. De Zune deed het iets minder goed, met de dato een totale verkoop van 2 miljoen exemplaren.

Kortom, de Zune was geen technologische flop, en had Microsoft die enkele jaren eerder uitgebracht, was het waarschijnlijk een succes geworden. Apple was echter al veel te dominant, en de Zune bracht onvoldoende innovatie. 

Alternatief: Een iPod of iPhone

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*